Üdvözöljük a Geometria Tanszék honlapján!
Tanszékvezető
- email: muzsnay@science.unideb.hu
- tel: +36-52-512900/22797
A tanszék története
A Geometria Tanszék a Matematika Intézet első tanszéke volt a TTK megalakulása után, Varga Ottó akadémikus vezetésével (1942-1958). Varga Ottó munkásságának köszönhetően alakult ki a nemzetközileg is számon tartott és elismert debreceni differenciálgeometriai iskola. Varga Ottó tevékenységét folytatta és szélesítette ki Rapcsák András akadémikus (tanszékvezető 1958-1973), Tamássy Lajos (tanszékvezető: 1973-1988), Bácsó Sándor (tanszékvezető: 1988-1992). A tanszékek visszaállítása után Nagy Péter (tanszékvezető: 1994-2006) a szövetgeometriával, a Lie-elmélettel és a matematikatörténettel bővítette a tanszék profilját. Kozma László (tanszékvezető: 2006-2015) és Muzsnay Zoltán (tanszékvezető: 2015- ) vezetése alatt további kutatási területekkel bővült a tanszék profilja: megjelent a Finsler-terek holonómia elmélete, a konvex geometria, a geometriai tomográfia, a geometriai transzformációk elmélete, valamint a matematikai didaktika.
A Geometriai Tanszék oktatási profilja igen széles körű, részt vesz a Matematikai Intézethez tartozó BSc, MSc és PhD szakos hallgatók oktatásában, valamint jelentős az „intézeten kívüli” oktatási tevékenysége is. A geometria szakterület alap- és mesterkurzusai (euklideszi geometria, projektív geometria, hiperbolikus geometria, véges geometriák, Riemann- és Finsler-geometria, topológia, vektoranalízis) mellett a tanszék látja el a matematikai logika és halmazelmélet oktatását, valamint a fizikus, vegyész és a különböző mérnöki szakok matematikai alapképzését, illetve a matematika szakmódszertani tárgyak oktatását mind a nappali, mind pedig a levelező szakos hallgatók számára.
A Geometria Tanszék kutatási irányai elsősorban a differenciálgeometriához kapcsolódnak: Finsler-geometria, konnexióelmélet, Lie-elmélet, a variációszámítás inverz problémája, konnexiók metrizálhatósága, loopok és geometriai transzformációcsoportok elmélete, speciális Riemann-sokaságok, a konvex geometria és a geometriai tomográfia, a geometriai transzformációk elmélete. Folynak matematikatörténeti és matematika szakmódszertani kutatások, ilyen pl. a tanárképzés megújításával kapcsolatban a kutatótanárok professzionális képzése, illetve kompetencia alapú tanárképzés.